TAN Afdeling Noord  logoNoord

Op deze pagina kunnen leden hun wetenswaardigheden plaatsen die verband houden met de Traction hobby. Het is niet de bedoeling dat dit als forum of babbelbox gaat fungeren. Hiervoor kan het onderdeel TAN-blog van de landelijke site worden gebruikt. Leuke ervaringen met de Traction die andere leden interessant vinden om de lezen kunt u mailen naar Guus of Hans (zie voor hun mailadres de colofon)


 Jeroen Berntsen heeft een filmpje op YouTube gezet die gaat over de Citromobiel. U kunt dit filmpje bekijken op:

http://www.youtube.com/watch?v=oasumRoOpks


Ledenpraatje van Otto en Christa Greiner      PMP 2009  
Verslag november 2008

Het is al weer een tijd geleden dat wij u iets hebben verteld over onze voorbereidingen m.b.t. Parijs-Moskou-Parijs 2009. Dit heeft verschillende oorzaken gehad, maar de belangrijkste was wel dat er niet veel bijzonders te melden was. Achter de schermen van de organisatie gebeurd er natuurlijk het nodige, maar omdat deze informatie voor ons (nog) niet van belang was werden wij ook niet geïnformeerd. Bij ons thuis gebeurde er ook niet zoveel omdat ik het vooral druk had met andere zaken.

Vouwcaravan:
In ons vorige bericht heb ik u verteld dat wij een Paradiso vouwcaravan hadden gekocht. Vlak voor de zomervakantie hebben wij de Traction voorzien van een CTA-trekhaak en heb ik de vouwcaravan technisch helemaal klaar gemaakt. Dit betekent dat wiellagers, remmen, vering, gas, elektrisch en verlichting allen op orde zijn. Met name die verlichting zorgde nog voor een verrassing. Ik had alles aangesloten en vroeg Christa of ze het met mij even wilde controleren. Het was een zonnige dag en dus geen straf om samen even buiten met de auto te “pielen”.
Zittend in de Traction schakelde ik alles in waar zij mij naar vroeg. Helaas zag ze niets branden. Nu zullen sommigen van u denken dat ik het misschien niet goed had aangesloten, of mogelijk vergeten was de stekker in de contactdoos te doen, maar dat was niet het geval.
Toen de avond viel probeerden wij het nog eens en ziedaar: alles werkte naar behoren!!!
6 volt is echt te weinig om een fatsoenlijke verlichting te laten werken. Ik overwoog om toch de auto maar om te bouwen naar 12 volt, hoewel ik in een eerder stadium had bedacht dat ik dit nu juist niet wilde. Goede raad was duur, maar ineens bedacht ik mij de technische avond in Drachten waar we van die mooie led-verlichting hadden geconstrueerd, die bij mijn auto zo prachtig voldeed. Dit zou misschien een oplossing kunnen zijn en dan kon ik toch mijn 6 volts installatie handhaven. Ik belde met Jeroen Berntsen en deze was direct bereid om mij te helpen. Het zal u niet verbazen dat het resultaat “verblindend” is en wij hebben gemerkt dat gedurende onze vakantie geen enkele situatie onveilig was door onze verlichting. Zelfs een rood knipperlicht doet hier niets aan af.

Rijden met aanhanger:
Mijn broer heeft ooit een Paradiso gehad en vertelde mij dat zijn toenmalige auto eigenlijk prettiger reed met aanhanger dan zonder. Het leek mij een sterk verhaal, maar rijdend met een Nissan Sunny, is er natuurlijk een hoop mogelijk. Met onze Traction was de eerste indruk zeker positief te noemen en een kruissnelheid van 90-95 ging prima. De auto leek steeds soepeler te gaan rijden en toen ik eens op de snelweg een vrachtwagen inhaalde en op de teller keek wist ik het zeker: 120 kilometer per uur; zo hard had ik nog nooit gereden.

Kamperen:
Kamperen met een Paradiso is een succes. Ruimte zit er niet in en je neemt dus ook niets teveel mee. Enorme windstoten hebben we gehad en regenbuien. Opzetten duurt echt 5 minuten, afbreken hooguit 6. Nat inpakken is geen probleem en manoeuvreren is eenvoudig door het gewicht van 240 kilogram. Ruzie hebben we niet gehad en dat was een enorme vooruitgang in vergelijking tot kamperen met een tent.


Bilthoven, 16-11-’08:
Vandaag was de eerste echte ontmoeting met de mensen die Parijs-Moskou-Parijs gingen organiseren en de mensen die dat gaan rijden. De opkomst was niet heel erg groot, ik denk zo’n vijftig mensen. Will de Hek van Caar, voerde het woord en gaf daar waar nodig het woord aan iemand anders. Het geheel kwam sober, maar professioneel over. Zaken die nog niet geregeld hoefden te worden waren (nog) niet geregeld, maar hadden de aandacht wel en dat gaf mij vertrouwen. Een speciale rol was er weggelegd voor dhr. Jan Bruins van Eurocult.
Deze organiseert reizen naar o.a. de Sovjet-Unie en hij was opvallend goed op de hoogte van alle zaken die voor ons belangrijk zijn. Hij is ingehuurd door Caar om ons te begeleiden op onze reis. Wat betreft de kosten van levensonderhoud in de S.U. Deze zijn ongeveer 2/3 van het Nederlandse prijspeil. Een uitzondering zijn de hotels die ongeveer € 120,- per kamer per nacht kosten, daar waar je in een “bescheiden” accommodatie terecht komt. Een camping kost ongeveer € 25,- tot € 30,- en een snelle rekensom leert dat je behoorlijk kunt besparen wanneer je kampeert en dat is dus de reden dat wij dit ook doen. Ook kun je natuurlijk zelf koken wanneer je kampeert en dat heeft zeker voordelen volgens Bruins, die vertelde dat het eten over het algemeen nogal vet is. Overigens zijn campings niet vergelijkbaar aan de onze. Een parkeerplaats achter een hotel heet ook camping.

Kennismaking:
Hierna volgde een soort van kennismaking en die begon bij ons aan tafel toevallig omdat we nu eenmaal zo zaten. Er was een duidelijk zuidelijke meerderheid allen mensen uit Brabant en Limburg. Op één wieltje na, waren het allemaal koffer-rijders van ‘53 tot ’55.
Laten we zeggen dat er een “klik” was. Tegenwoordig heet dat chemie, maar in de tijd dat er Tractions reden bestond chemie nog niet tussen mensen. We raakten met elkaar in gesprek en het leek mij toe dat ik met deze mensen niet snel ruzie zou krijgen en dat is natuurlijk een prettige bijkomstigheid wanneer je elkaar 6 weken elke dag ziet.
Ik wilde graag contacten leggen met wat “Noorderlingen” maar helaas waren deze niet voorhanden. Door het verhaal van Ies (de technische man van de organisatie) wisten wij al dat het goed was om wat kilometers te gaan maken. Hierdoor leken afstanden te vervagen en Heeze, Wijnantsrade en Valkenburg leken ineens opvallend dichtbij.
De algemene gedachte was dat we best konden starten met een groep van 6 auto’s, temeer daar er mogelijk nog mensen zouden kunnen afhaken. Christa en ik hebben in eerste instantie besloten mee te liften met de “zuiderlingen” en richten ons op deze groep. Ik vertelde de groep dat er nog een serieuze deelnemer uit het Noorden was die helaas vandaag verhinderd was, maar serieus belangstelling had om de rit te gaan rijden. We hebben adressen uitgewisseld en kijken nu naar specifieke vaardigheden van onze teamgenoten. Christa heeft zich al geïnformeerd over de mogelijkheden van een talencursus en waarschijnlijk gaan we dan ook een driedaagse cursus volgen: hoe spreek ik Russich.
Ik wilde eigenlijk bezig met onze vouwcaravan en deze voorzien van een koelkast, maar onze garage is zo koud dat ik heb besloten deze eerst te isoleren want anders is het inbouwen van een koelkast totaal overbodig. Mocht u overigens nog een koelkast hebben staan die werkt op gas en 220 volt en die qua afmetingen “klein” is, houd ik mij aanbevolen!!!

Tot de volgende keer,
Otto Greiner



Henk Sloos heeft een leuk stuk ingestuurd.
Klik hier om het te lezen.


Nieuwtjes

Artikel + foto's GrĂ¼nniger rondrit toegevoegd.

Agenda